dinsdag, 10 september 2013 07:43

Hoe combineer ik VITAAL eten en ploegendienst? 10 Tips!

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Rachel stelde mij deze vraag. En aangezien er zeer veel mensen zijn die ploegendienst werken is zij vast niet de enige die met deze vraag worstelt! En Rachel geeft ook haar tip aan jou!



Ik heb geen recht van spreken in dit onderwerp! Ik heb zelf nog nooit nachtdiensten gewerkt en ik moet er ook niet aan denken! Lijfelijk is het een beetje te vergelijken met een jetlag, dat gevoel ken ik wel. Ik heb me door anderen laten inspireren en daar mijn tips voor jou op gebaseerd.




Ploegendienst is heel onnatuurlijk voor het menselijk lichaam. Het lichaam wil bezig zijn en als het licht is en rustig aan doen als het donker wordt. Mensen die avonddiensten en nachtdiensten draaien gaan daar geheel tegenin. En dat heeft een behoorlijke impact op het ritme van je lijf.


Indien je zelfs op wekelijkse basis diensten draait, ben je iedere week een aantal dagen in 'jetlag'. Je kunt nooit helemaal voorkomen dat je daar last van hebt. Je kunt wel zelf veel doen.



Tip 1:

Plan!

Je lijf vraagt ongeveer om de drie uur om eten.

Schrijf in je agenda eens een avonddienst en een nachtdienst op, en de tijdstippen dat jij dan ongeveer kán en zou moeten eten. Stel; je diner is om 18:00. Dan neem je rond 21:00 - 24:00 - 03:00 en 6:00 ook nog iets.


Zorg dat je voor ieder moment iets bij je hebt. Weet wat je wilt eten. Pak het in, neem het mee. Voor jou geen verrassingen in deze dienst!



Tip 2:

Eet lichter in de nacht. Jouw lijf is hard aan het werk, maar jouw spijsverteringskanaal is enigszins in slaaptoestand. Kies voor fruit, een bakje yoghurt met wat fruit. Rijstwafels of crackers met beleg. Een handje noten. Of een soepje bijvoorbeeld.



Tip 3:

Sla geen eetmomenten over. Om jouw concentratie en energie op peil te houden is het belangrijk dat je wat eet. Geen trek? Neem zo licht mogelijk toch een kleine versnapering. Een uurtje later meer trek? Eet dan wellicht iets meer. Ga niet tegen heug en meug eten. Dat zal jouw maag je niet in dank afnemen.



Tip 4:

Eet tijdens de nacht vooral eiwitten en laat koolhydraatrijke producten achterwege. Het eten van eiwitten houdt je wakkerder. Koolhydraatrijke producten als brood en koekjes zullen je sneller slaperig maken. Dus kies voor vis, vlees, eieren, kaas, noten.



Tip 5:

Beperk je suiker en cafeïne gebruik. Om wakker te blijven is het aanlokkelijk om suikerrijke producten te eten of koffie (of erger; energydrinks) te drinken. Begrijpelijk, maar dit zal het onbalancerende effect van jouw dienst op je lijf, vele malen versterken! Drink indien nodig 1 à 2 kopjes koffie aan het begin van jouw dienst, maar probeer het daarna niet meer te doen. Zodat jij tegen de tijd dat het voor jou bedtijd is, ook echt rustig in kan slapen en door kan slapen.



Tip 6:

Het daglicht dat nog schijnt voor jou tijdens jouw diensten wordt beperkt, omdat jij slaapt. Pak wat daglicht op je bol zodra je kan! Als jij opstaat, maak een wandeling voor of na je ontbijt. Al is het maar 15 minuten. Het zal je goed doen en energie geven! Het zal je vitamine D op peil houden en je humeur zal er beter van worden. Less grumpy uit de nachtdiensten.



Tip 7:

Zorg extra goed voor jezelf tijdens en vlak na jouw diensten. Vraag hulp. Zorg dat jij je slaap kan nemen. Vraag iemand anders om je kids even uit school mee te nemen. Vraag je partner of je grote kinderen om wat huishouden te doen (wees specifiek in wie welke klussen doet en wanneer). Of zet het huishouden even op een wat lager pitje deze dagen.



Tip 8:

Praat met andere mensen die ervaren diensten-werkers zijn. Vraag hoe zij fit blijven tijdens de diensten en daarna weer zo snel mogelijk in een normaal ritme komen.



Tip 9:

Zorg voor lichtdichte gordijnen in jouw slaapkamer. Het zal je helpen beter en dieper te slapen, ook als het buiten licht is.



Tip 10:

Maak het stil. Zet je mobiel stil of uit en zet ook je huistelefoon uit! Deze slaaptijd is voor jou!

 

BONUStip van Rachel voor jou:

" Als je nog een eind moeten rijden na de dienst, neem een appel.

In een appel schijnen de zuren te zitten, die je wakker maken, dus voor mensen die nog een stuk moeten rijden, best een aanrader.

Maar of het wettenschappelijk is bewezen??? "

Als je nog moet autorijden is het zeker een goede tip om nog iets te nemen voor een goede concentratie. Of een appel zuren bevat die opwekkend zijn weet ik ook niet. Maar in een banaan zit bijvoorbeeld tryptophaan, een stof die slaperig maakt. Dus een frisse knapperige appel is wellicht inderdaad een betere keus!




Geinspireerd door:

Quick and dirty tips

Fitday

Core performance



Ben jij een ervaren avond- of nachtdienst werker? Laat dan alsjeblieft in een reactie jouw tips achter. Wie weet is jouw tip net die éne tip die een ander nodig heeft om beter door de diensten heen te komen! Dank je wel!

Lees 4571 keer Laatst aangepast op dinsdag, 10 september 2013 09:52
Log in om reacties te plaatsen