woensdag, 04 september 2013 11:45

Muesli - zelf gemengd.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Muesli is een samengesteld product dat regelmatig suiker bevat en bijna nooit glutenvrij is. Meng voor een heel VITAAL ontbijt eens je eigen overheerlijke muesli.

 

Inclusief low budget muesli!

In het mengen van jouw eigen muesli kun je helemaal LOS gaan!

 

De ingrediënten die ik hier noem zijn maar een topje van de ijsberg, en er zijn nog veel meer goeie en gezonde ingredienten te bedenken. Laat je fantasie de vrije loop en snuffel in winkels wat er te koop is. 

 

Nodig:

1 gróte voorraadbus. En dan bedoel ik zó groot dat er een paar (halve) zakken zaden, noten en dergelijke inpassen én dat er dan nog wat ruimte overblijft om te schudden.

 

De muesli die je op de foto ziet bestaat uit:

✚ Pompoenpitten

✚ Goji bessen

✚ Gebroken lijnzaad

✚ Geraspte gedroogde kokos

✚ Rozijnen

 

Denk ook eens aan:

✚ Hennepzaad (gepeld)

✚ Pijnboompitten

✚ Noten. Bijvoorbeeld pistache, cashew, pecan, walnoten, amandelen, hazelnoten, macadamia, paranoten.

 

Doe simpelweg de zakken in een grote bus of ton en schudden maar. Een aantal eetlepels muesli vermeng je met een scheutje water of (plantaardige) melk/yoghurt.  Dit geeft een prachtig en goed vullend ontbijt! Suikervrij, glutenvrij, tarwevrij, lactosevrij en veganistisch (bij gebruik van plantaardige melk/yoghurt en zonder chocolade).

 

Zelf vind ik het overheerlijk om dit te mengen met wat vers gesneden fruit. En soms strooi ik er raw cacao nibs overheen. Maar wat gerapste pure chocolade zou ook kunnen.

 

Op deze foto heb ik de muesli aangevuld met felrode Japanse wijnbessen en raw cacao nibs. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Low budget muesli:

 

Een aantal van de genoemde ingrediënten is flink aan de prijs, dat geef ik toe. Toch doen wij met zo een grote gevulde bus best lang, dus ik heb het er voor over en kan het nog betalen. Maar als je graag goedkopere ingredienten wilt gebruiken kun je nog steeds práchtige muesli maken! De volgende ingredienten zijn veelal lager geprijst:

 

✚ Rozijnen en krenten in grote pond of kilo verpakking

✚ Gebroken lijnzaad is bij veel supermarkten verkrijgbaar en erg voordelig.

✚ Zonnebloempitten in pondverpakking.

✚ Op de markt en in de natuurwinkel zijn de noten op dit moment ongeveer rond de 14 euro per kilo. Koop ze ongebrand en let op aanbiedingen. Dit is niet een heel goedkoop ingredient, maar wel zeer vullend.

✚ Bij aziatische toko's kun je vaak voor weinig geld grote zakken geraspte kokos kopen.

✚ Sesamzaad

✚ Gedroogd fruit is in grotere zakken ook niet zo duur.

 

Kijk ook zeker eens in vele online winkels wat er te koop is in pond en kilozakken. Dit scheelt je heel veel! Koop meer dingen tegelijk of zelfs samen met een buur, broer of zus, vriend of vriendin. Zo bespaar je op verzendkosten.

 

En geef je muesli eens een ander smaakje door er een appel en kaneel doorheen te doen. Of een banaan in stukje en een theelepel cacao. Op een luxe zondag.....doe er eens 2 eetlepels pure chocoladerozijnen doorheen. Maak het zo gek als je wilt!

 

Word maar creatief en laat vooral in een reactie hieronder weten wat JOUW favoriete ingrediënten zijn of worden!

 

Lees 7657 keer Laatst aangepast op donderdag, 05 september 2013 11:33
Log in om reacties te plaatsen