dinsdag, 03 september 2013 12:47

Van hardlopen val je niet af! - gastblog

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Gastblog van Lothar de Graaff, hardlooptrainer: “Van hardlopen val je niet af! WAT!? Ben ik daar nu zo sportief voor bezig?”

 

 

 


 

“Van hardlopen val je niet af!”




“WAT!? Ben ik daar nu zo sportief voor bezig?”





“Zo, heb ik uw aandacht?”




Zo begin ik mijn training aan een nieuwe groep beginnende fanatieke hardlopers. Want 75% van de hardlopers gaat hardlopen om af te vallen. De overige 25% doet het om gezond bezig te zijn en voor de gezelligheid.

Maar terugkomend op de titel. Er zit wel een kern van waarheid in. In eerste instantie zal je niet afvallen, maar wellicht zelfs aankomen!




Hoe zit dat? Het lichaam is een raar fenomeen.


Door te sporten ga je gebruik maken van je vet reserves en dat wat willen we graag allemaal kwijt. Echter aan de andere kant gaat uw lichaam ook spieren kweken. En dit maakt de weegschaal onze ergste vijand. Ik vind de weegschaal dan ook geen correcte maatstaf, maar gewoon je eigen broekriem, kleding. Door het sporten zullen je vet reserves steeds minder worden en dit merk je uiteraard wel aan je kleding! En dat is toch wat we willen!




Helpt het dan om meer te gaan sporten?


Neen, zeker in het begin niet, zeker niet voor de beginnende sporter. Dit brengt namelijk blessures met zich mee, waardoor je wellicht geen zin meer in sporten hebt.

Rust en regelmaat en een verantwoorde opbouw helpt beter, maar vooral blijf geduldig, wil niet teveel in 1 keer!




En eigenlijk het allerbelangrijkste is heb er plezier in!!


Laat je niet leiden door weegschalen, broekriemen of iets dergelijks, maar wees trots op jezelf!

Als hardlooptrainer moedig ik de sporters aan door jezelf een applaus te geven, je hebt namelijk al een aantal stappen overwonnen.

  1. Je wilt gaan sporten.

  2. Je hebt je ingeschreven.

  3. Je bent op de eerste training! Applaus!



Uiteraard moet uw wel op uw voeding letten.

 

Sporten is uiteraard geen vrijbrief om meer te gaan eten. Klinkt logisch maar blijft een lastige. Mensen gaan namelijk sporten omdat ze gezond bezig willen zijn en voeding is het eerste waar men op gaat letten, echter door sporten krijg je ook meer trek.



Wat ik het belangrijkste vind is de momenten waarop je gaat eten, wanneer je gaat sporten. Ik krijg vaak de vraag, wat en wanneer moet ik nu eten, zeker in combinatie met afvallen.

Bijvoorbeeld je gaat na het werk sporten, zo rond 18:00 uur, neem tenminste één uur van te voren je laatste lichte voeding, zoals een appel, banaan of een ander stuk fruit, eventueel aangevuld met wat yoghurt, maar een krentebol / mueslibol of bruine boterham met beleg kan natuurlijk ook.



Is dit VITAAL eten? Dat weten jullie natuurlijk veel beter dan ik. Een kokosshake (recept op deze website) werkt ook (eigen ervaring!). Het stilt de eerste hongerklop tijdens het sporten. Blijf er wel voldoende bij drinken, voor, tijdens en na het sporten. Maar maak het jezelf niet al te lastig!

Houd plezier in het hardlopen, wil niet teveel in het begin. Begin met kleine, haalbare doelen!




Lastig? Hulp nodig? Zijn er meer (beginnende) hardlopers die het lastig vinden om op te starten (omgeving Hoofddorp, Heemstede, Haarlem, IJmuiden)?

Laat het mij of Sandra weten dan starten we een VITAAL Running!



Keep on Running with a Smile!



Korte introductie over mijzelf:

 

 

Lothar de Graaff, 44 jaar, woonachtig in Heemstede, hardloper sinds 2006. Begonnen via Start to Run in Dordrecht. Sinds 2009 hardlooptrainer recreatieve loopgroepen bij atletiekvereniging Parthenon te Dordrecht. Momenteel loop ik hard in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Voor meer info over Start to Run trainingen in Dordrecht of trainingen in de Amsterdamse Waterleidingduinen kunt u contact opnemen via Sandra Woldering of per e-mail met mij:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. l.

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto's: Bianca de Graaff-Bosman

Lees 2902 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:39
Log in om reacties te plaatsen