dinsdag, 13 augustus 2013 11:21

Stress en moe! De eerste 10 dingen die je vooral wél kunt eten en drinken.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Iedereen heeft weleens stress. Veel mensen hebben vaak stress. Zorg dat je voeding een goede basis heeft om van daaruit verder te kunnen werken en helder na te kunnen denken.




Een grote groep mensen hebben zelfs dagelijks stress! 

 

Je kunt je dagelijks moe voelen en tegen het einde van de middag of in de avond, zelfs uitgeput. Maar ook moe opstaan is zelfs mogelijk en is een teken dat er geen balans is. Hormonen spelen hierin ook een rol. Maar daarover in een ander artikel meer.


We lezen maar al te vaak over dingen die je níet zou moeten eten als er stress is.

 

Zoals het beperken van opwekkende dranken als koffie en energydrinks (die je helemaal NOOIT zou moeten drinken, maar dat is mijn mening). Het beperken van alcohol. En het beperken van suiker.


Maar bepaalde dingen beperken of er simpelweg vanaf blijven is vaak moeilijk, zeker als je stress hebt!


Dus ik ga je vandaag 10 dingen noemen die je vooral wél nuttig zijn om toe te voegen aan je eet- en drinkpatroon.

 

Voorzie jezelf van goede voedingsstoffen. Eet en drink zoveel mogelijk hormoonbalancerende producten. En zorg dat afvalstoffen weg kunnen.


1

Drink water! Spoel je lijf.


2
Snack 1 à 2 keer per dag een handje noten. Noten zitten vol met goede vitaminen en mineralen, die stresshormonen kunnen temmen. Varieer in de noten die je eet en bij voorkeur ongebrand.


3
Eet meerdere malen per week broccoli en andere donkergroene bladgroentes. Deze bevatten foliumzuur en dat helpt je stressvolle lijf.


4
Eet goede vetten, zoals vette vis en avocado. De goede vetten zorgen ervoor dat je hersencellen beter samenwerken en dat kun je in deze tijd wel gebruiken!


5
Overdrijf niet, maar geniet van een stukje pure chocolade! Dit maakt het gelukshormoon endorphine aan.


6
Het drinken van groene thee schijnt een kalmerende werking op de geest te hebben. Groene thee is sowieso voor nog veel meer dingen heel gezond. So why not!


7
Drink in de avond een kalmerende kruidenthee. Kies voor nachtrustthee. Of thee om te ontspannen. Er zijn meerdere merken die dit soort thee verkopen. Kijk eens bij een grote supermarkt of bij jouw natuurwinkel.


8
Eet havermout pap. Haver schijnt je serotonine level op te krikken en bevat kalmerende mineralen. Voeg noten toe en je hebt 2 vliegen in 1 klap. Voeg nog wat kaneel toe. Kaneel zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel. Dus zo kom jij de ochtend rustig door.


9
Eet zoete aardappelen en wortels. Deze zitten boordevol vezels, vitaminen en mineralen die er ook voor zorgen dat jouw serotonine level stijgt. Serotonine is een stofje dat veel te maken heeft met je stemming, je zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels, verslaving en agressie.


10

Drink smoothies! En verwerk iedere dag meerdere van bovenstaande producten tegelijk in een anti-stress-boost! Denk aan het regelmatig combineren van 

  • noten & zaden
  • groene bladgroentes
  • avocado
  • pure cacao of zelfs rauwe cacaopoeder
  • voeg in plaats van water eens afgekoelde sterke groene thee toe.
  • voeg kaneel toe als dit past bij de smaak van je smoothie (lekker met een appelcombi)

 




Geniet ervan en vertel hieronder wat jij gaat toevoegen aan jouw eten en drinken! Deze lijst is zeker niet compleet, dus ook aanvullen mag!


Dank je wel en een groet,

Sandra Woldering

 

Lees 3342 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:28
Log in om reacties te plaatsen