dinsdag, 30 juli 2013 09:22

Hoe krijg je kinderen aan het VITAAL eten?

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Ontdek hier 7 tips & 12 eet ideeën van moeders!

(Angrybird foto met dank aan https://www.facebook.com/coisasparacriancas.)



Naar aanleiding van de vraag:


Hoe krijg je kinderen aan het vitaal eten? De onze (6 en 7 jaar) lusten het liefst snoep en een van hen vindt bijvoorbeeld soepen en sauzen het smerigste dat er bestaat.



Vroeg ik jullie op facebook om mijn co-writer te zijn voor dit artikel.

Dus ik dank de volgende moeders en co-writers:
Miranda, Amber, Astrid, Ine, Claudine, Monique en Manon!




Tip 1

Toen mijn kinderen klein waren en er weer een periode voorbij was gegaan waarin ze veel te veel gezonde dingen op hun bord lieten liggen dan maakte ik een vlinder van eten met ze. Een idee uit een kinderkookboek dat ik heb. Op een groot dienblad of een snijplank die ik omwikkelde met aluminiumfolie maakte ik van een in plakjes gesneden komkommer een lijf. 

Voor de kop gebruikte ik een plakje salami en voor de voelsprieten 2 stukjes paprika. Met gekookte macaroni (elleboogjes) maakte ik dan de omtrek van de vleugels en die liet ik door de kinderen opvullen met groente (zowel gekookt als ongekookt) en vlees(waren) en ook wel eens met fruit.

Denk aan: in stukjes gesneden tomaat, komkommer, ananas, aardbei, wortel, mais, broccoli, doperwten. Ham, gekookt ei, walnoten...etc, etc. Het feit dat ze dit zelf hadden gemaakt zorgde ervoor dat ze in ieder geval alles proefden en er heel veel van aten.



Tip 2

Geen strijd aan tafel werkt bij ons het beste.




Tip 3

Ik ben altijd een beetje creatief en laat ze mee helpen met koken. Mijn ervaring is dat zeker jonge kinderen meehelpen met koken vaak erg leuk vinden en dat het eten dan (iets) beter gaat.



Tip 4

Het zelf laten opscheppen werkt bij mij mijn kids positief. Wat ze opscheppen moeten ze in ieder geval proeven. Eerst proberen daarna mag je pas zeggen of je 't 'vies' vindt.



Tip 5

Kleurige ingrediënten gebruiken werkt bij ons goed. Zoals paprika, tomaten (zeker die kleine tomaatjes), komkommer, wortel. En samen testen of ze rauw of juist gekookt lekker vinden.



Tip 6

Leuk opdienen doet ook veel, zorg en aandacht aan tafel dekken met mooie bordjes (grote borden, lijkt het eten minder), kleurige servetten, bloemen op tafel.



Tip 7

Je niet druk maken over hoeveelheden, fijn als ze overal een klein beetje van proeven. Sowieso zorgen dat je je zelf erin traint dat je zo min mogelijk ophef maakt over het niet eten (een uitdaging als moeder!)




Eet idee 1

Groene smoothies zijn hier favoriet! Zo krijgt je kind in één klap een hoop groenten en fruit binnen.



Eet idee 2

Zelfgemaakte ijsjes van smoothies. (Sandra: Zie ook Smoothie ijsjes)



Eet idee 3

Risotto is favoriet met kleine stukjes groenten erdoor.



Eet idee 4

Groentehamburgertjes bakken met bijvoorbeeld boekweit of bonen als basis en dan met verschillende groenten pureren en burgertjes van maken. Even bakken en klaar!



Eet idee 5

Iets in het klein! Kleine hamburgertjes, slavinkjes, kleine aardappeltjes, doperwtjes, miniworteltjes --> dagje mini eten.



Eet idee 6

Zelf pizzaatjes laten maken. Met de gezonde ingrediënten.

 

(Sandra: Zie ook dit simpele pizzadeeg (hoeft niet te rijzen). Deze pizza hebben wij een keer gemaakt met onze petekindjes toen zij 7 waren. Uiteraard mochten zij kneden en alles beleggen. Er kwam ZO veel beleg op dat het bijna geen pizza meer was. Maar lekker! En ze peuzelden enthousiast mee. En van dit deeg kun je natuurlijk ook kleine pizzaatjes maken.)



Eet idee 7

Pasta en zelf hun bordje laten vullen met de schaaltjes met div. Ingrediënten.




Eet idee 8

Bladerdeeg met een vulling van spinazie, feta, knoflook, ui en gehakt..... Mijn zoon houdt niet van groenten en vooral niet als ze groen zijn, maar dat vind hij heerlijk!



Eet idee 9

Groente taartjes.



Eet idee 10

Volkoren pasta's met tomatensaus (waarin gepureerde courgette, prei, champignons of wortel). (Sandra: Zie ook Snelle verse tomatensaus)



Eet idee 11

Groenteballetjes met dip. (Sandra: Zie recept)



Eet idee 12

Pastasalade met groene groente. 

 

 

 

 

 

Dank allemaal en vul dit artikel in een reactie nóg verder aan met tips en eet ideeën voor de volgende lezers!

 

 

 

Lees 2875 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:26

2 reacties

  • Reactielink Sandra Woldering woensdag, 31 juli 2013 13:41 Geplaatst door Sandra Woldering

    Bedankt voor je aanvulling Johanna. En een goeie tip om ze voor de maaltijd al iets te geven als ze erg trek hebben.

    Rapporteren
  • Reactielink Johanna Westerhuis woensdag, 31 juli 2013 10:56 Geplaatst door Johanna Westerhuis

    Leuke tips, belangrijk is ook om alle maaltijden met elkaar aan tafel te nuttigen, en er de tijd voor te nemen. Betrek de kinderen ook bij het dekken van de tafel en de (voor)bereiding. Zorg voor gezelligheid aan tafel, en zet TV en of andere media uit!
    Zorg ervoor dat ze niet (te)moe zijn, en als ze voor de maaltijd al om iets vragen, geef ze dan alvast een hapje, of een stukje groente, fruit of een crackertje of iets dergelijks. Meestal eten ze dan ook beter.

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen