donderdag, 18 juli 2013 08:19

Voeding als onstekingsremmer - gastblog

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Bij ontsteking denkt men automatisch aan ontstekingsremmers, maar voeding speelt een cruciale rol in de preventie of behandeling van ontsteking.

Met dank aan en toestemming van PlaceboNocebo deze blog over voeding als ontstekingsremmer.




Inflammatie of ontsteking is één van de belangrijkste factoren die betrokken zijn bij het ontstaan van alle mogelijke ziektebeelden, zoals hart- en vaatziekten, metabool syndroom, diabetes, artritis, hersenaandoeningen en kanker.Bij ontsteking denkt men automatisch aan ontstekingsremmers, maar voeding speelt een cruciale rol in de preventie of behandeling van ontsteking.



Voedingsstoffen kunnen de activiteit (expressie) van genen beïnvloeden die betrokken zijn bij inflammatie. Sommige voedingsmiddelen remmen ontsteking, terwijl andere ze bevorderen.



Vooral de bioflavonoïden (bioactieve stoffen die alleen in planten zitten) zijn effectief in het temperen van inflammatie. Van stoffen zoals quercetine, resveratrol, curcumine, gember en boswellia serrata is in verschillende onderzoeken aangetoond dat ze een ontstekingsremmende werking hebben.



Ook vitamine D en omega-3 vetzuren zijn krachtige ontstekingsremmers. Een ander stofje dat kan concurreren met de klassieke ontstekingsremmers is bromelaïne, een enzym uit ananas.



Voedingsmiddelen die rijk zijn aan bioflavonoïden zijn rauwe voeding, groenten, fruit, noten, zaden, kruiden, cepaënen (knoflook, ui, bieslook), ananas, papaja en alle soorten bessen. Ook vette vis, die rijk is aan omega-3, behoort tot de ontstekingsremmers. Wat je niet zou verwachten in deze lijst is alcohol, maar matige consumptie van bier of wijn remt ontsteking. Rode wijn bevat de meeste ontstekingsremmende stoffen en is daarom de beste keuze.



Vlees, vleesproducten, dierlijke vetten, transvetten, geraffineerde gehydrogeneerde olie, gekookte, gebakken en gefrituurde voeding, geraffineerde koolhydraten en suikers bevorderen ontsteking. Voedingsmiddelen waar je allergisch of gevoelig voor bent (tarwe, gluten, melk, pinda’s, zeevruchten) werken ontsteking nog meer in de hand.



Gekookt, gebakken en gefrituurd voedsel wordt door het lichaam als ‘vreemd’ beschouwd. Het immuunsysteem komt in actie om die vreemde indringer te neutraliseren. Bij rauwe voeding is dat niet het geval, die wordt herkend als voedsel, omdat het in zijn natuurlijke vorm is.



Bij mensen met overgewicht blijft bovendien de ontstekingsreactie na een gekookte maaltijd veel langer duren dan bij slanke mensen. Vetweefsel maakt namelijk permanent ontstekingsfactoren aan. Het goede nieuws is dat matig intensieve beweging voor de maaltijd de ontstekingsreactie voorkomt. Sporten is de goedkoopste en efficiëntste ontstekingsremmer. Met de fiets naar de winkel of voor het eten een eindje gaan lopen is daarom geen slecht idee.



Ontstekingsremmende voeding:

Rauwe voeding
Groenten
Fruit
Kruiden
Cepaënen (knoflook, ui, bieslook)
Ananas (bromelaïne)
Papaja (papaïne)
Bessen
Kurkuma
Gember
Boswellia serrata
Omega-3 (vis, lijnzaad, waterkers)
Rode wijn




Ontstekingsbevorderende voeding:

Gekookte voeding
Vlees, vleesproducten
Dierlijke eiwitten en vetten
Geraffineerde gehydrogeneerde olie (margarine, dressings)
Gebakken en gefrituurde voeding
Geraffineerde koolhydraten en suikers
Transvetten
Verzadigde vetten van dierlijke oorsprong
Voeding waar je allergisch voor bent

 

Vind jij deze informatie net zo interessant als ik? Deel de info met je vrienden en familie alsjeblieft. Klik op de social media knoppen onder dit artikel en let the world know this valuable info!



Bron: http://www.placebonocebo.be

U kunt zich ook zelf inschrijven voor de nieuwsbrief van PlaceboNocebo. Tijdschrift PlaceboNocebo wordt uitgegeven door Vorthex Aequo. Vorthex Aequo is een onderneming die is ontstaan vanuit de intentie om eerlijke en bruikbare informatie te verspreiden over gezondheid in de ruimste zin van het woord. Zij willen mensen een helpende hand bieden in hun zoektocht naar gezondheid, geluk, bewustzijn en harmonie.



Lees 10124 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:25

2 reacties

  • Reactielink Sandra Woldering dinsdag, 23 juli 2013 08:47 Geplaatst door Sandra Woldering

    Claudine, dank voor al je leuke input en reacties! Jij bent 1 van de mensen die veel mensen om JOU heen weer inspireert. Super.

    Rapporteren
  • Reactielink Claudine Florentinus-Stokkel donderdag, 18 juli 2013 11:23 Geplaatst door Claudine Florentinus-Stokkel

    Ik ben trots dat een van mijn foto's met ideeën op jou mooie site mag staan!

    Liefs en heel veel succes maar dat gaat zeker lukken.

    X Claudine

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen