woensdag, 02 april 2014 06:23

Gezond, vlot en praktisch ontbijten met schoolgaande kids.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Haast, luiheid, meerdere kids, ontbijt eten én lunch + tussendoortjes voorbereiden, deadline om op tijd op school te komen. Wie herkent het!?
Help jij mee dit artikel te schrijven! Geef ons jouw beste tips!
Waarvoor alvast dank namens vele moeders en vaders!

Na 3 x in korte tijd hetzelfde "probleem" te hebben gehoord in mijn omgeving, vind ik het tijd om hier een artikel over te schrijven, want zij zijn vast niet de enige!! Haast, luiheid, meerdere kids, ontbijt eten én lunch + tussendoortjes voorbereiden, deadline om op tijd op school te komen. Wie herkent het!?

Maar zoals jullie weten, ik ben zwanger en heb nog geen kids. Maar ik heb zeker tips die kunnen werken met jonge kids (maar ook als kinderloos stel of alleenstaanden die 's morgens vroeg de deur uit moet(en)).

Maar ik weet zeker dat ik met behulp van jullie weer tot VEEL meer tips kan komen!! Wie volgt!?

 

1. Zorg dat iedereen weet hoe laat men geacht wordt aan de ontbijttafel te zitten. Gezamelijk. En zorg dat dat tijdstip ervoor zorgt dat je in redelijke rust kunt eten, kletsen en lunch klaarmaken. (zijn je kids oud genoeg? Laat ze hun eigen lunch klaarmaken tijdens het ontbijt).


2. Zorg dat je zelf op tijd op staat en je je kind of kinderen op tijd wakker maakt zodat er rustig ontbeten kan worden en je niet van de ontbijttafel weg hoeft te racen. Dit scheelt zoveel stress bij iedereen! Hier toch meestal brood voor de kleine als ontbijt. Vaak wel aangevuld met een plak zelfgebakken ontbijtkoek of bananenbrood, zonder suiker. Avond van tevoren uit vriezer gehaald. Ik vries de koek in plakken in. Voor tussendoor gaat hier fruit mee. Dus dat is meestal zo gepakt of gesneden. Oh ja ik zet wel de avond van tevoren alles klaar op het aanrecht, bordjes enz, 's ochtends alleen nog op tafel zetten.


3. Zorg dat je 2 x per week alle tussendoortjes klaarzet. Bijvoorbeeld op zondag en op woensdag. Kies voor stukken komkommer in boterhamzakjes in de koelkast. Dan hoef je dit iedere ochtend alleen maar te pakken. Zakjes met schoongemaakt fruit dat niet verkleurd, zoals sinaasappel. Draaidop-bekers met (homemade) drink- of fruityoghurt of smoothie. Plakken roggebrood met kaas ertussen in huishoudfolie gepakt. Wie vult me aan!?


4. Mijn kinderen kiezen 's morgens pas hun ontbijt uit... de ene keer yoghurt met fruit, de andere keer zelfgemaakte ontbijtkoek of ontbijtreep, havermout oid. zelden kiezen ze een boterham. het enige vaststaande ontbijt is zaterdagmorgen spelt/haver/amandel-pannenkoekjes. Volgens mij gaat een ontbijtje er beter in als ze kiezen waar ze trek in hebben! En mama's, neem vooral de tijd ervoor! mijn wekkertje gaat iedere morgen om 5:30!


5. Geef zelf het goede voorbeeld en eet direct mee. Kinderen doen niet wat jij "zegt", maar doen wat jij "doet".


6. Mijn ouders dekten vroeger de tafel 's avonds al, als je dan eens een keer wat later bent, hoef je dat niet meer te doen. Smoothies maak ik soms s avonds al klaar.


7. Zorg voor een grote schaal gewassen fruit. Zodat er te allen tijden van gegeten én van meegenomen kan worden, zonder extra handelingen.


8. Koelkastplank 2 is voor ontbijt, plank 3 voor avondeten. Geeft ook overzicht voor boodschappen doen. Ik dek de tafel en ruim de vaatwasser uit terwijl ik mijn oilpulling doe. Maar even kwartiertje naar buiten naar opkomende zon kijken (telt dat als meditatie? :-)) is ook wel erg heerlijk. Daarvoor sta ik iets eerder op, 6.30u. 


9. Zet alle ingrediënten voor het ontbijt op een dienblad in de kast. Zodat je met 1 handeling alles op tafel hebt. Overweeg zelfs om alle ontbijtbordjes daar altijd op te hebben staan, incl bestek. Maak zo een dienblaadje desnoods ook voor de ontbijtspullen die in de koelkast staan!


10. Vooral dus zelf laten kiezen... en niet denken dat je in één dag van de boterhammen af bent, gewoon alternatieven langzaam introduceren! ik sta nu voor mijn zoon(5) en dochter(2) biogarde met onbehandelde walnoten, cashewnoten, hennepzaad en gojibesjes te maken. heerlijk maar het duurt wel even voor ze daar de voorkeur aan geven boven cruesli! 


11. Vul een grote blender met een pure yoghurt of (plantaardige) melk naar wens. Voeg een doos zacht fruit toe, zoals aardbeien of bessen, of enkele bananen. Voeg een beker water toe. Blend 1 minuut et voilà. Een zeer gezond ontbijtdrankje! Mijn blender mag in de vaatwasser! Hoera!


12. Denk ook eens aan een heel andere lunch dan brood! Laat je hier inspireren en juist dat soort lunches zijn in een grote batch tegelijk te maken voor enkele dagen! http://www.oerkrachtvoedingsadvies.nl/preimuffins-met-wortelsalade/

13. Voer bijvoorbeeld 2 vaste pap dagen in. Oefen, zodat je precies weet welke hoeveelheden de juiste hoeveelheid pap genereert. Bv 1 theebeker havermout + 3 theebekers water of melk naar keuze. Doe dit savonds in een pannetje en zet klaar in de koelkast. Weken verkort de kooktijd! Smorgens zo vanuit de koelkast op het vuur! Voeg naar smaak aan tafel dingen toe, cacaonibs, schep notenpasta, schep gebroken lijnzaad of ander zaad, noten, rozijnen etc.

 

Heb jij ook een goede tip! Deel 'm met ons alsjeblieft. Hier, onder de blog. Of mail mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

 

Dank je wel!

Lieve groet,

Sandra

 

 

 

Lees 2566 keer Laatst aangepast op woensdag, 02 april 2014 08:00
Meer in deze categorie: « Appel macaroni
Log in om reacties te plaatsen