dinsdag, 11 februari 2014 10:25

Kip Kerrie (of iets anders dan kip)

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Deze kip kerrie is zeer smakelijk, snel, puur en gezond. Foto's met dank aan Heleen, Manon en Miranda!

  

Naar aanleiding van de twee recepten Nasi VITAALstijl en Curry VITAALstijl kreeg ik een mail van Heleen:

"Heb jij nog eens een recept voor kerriesaus (bij de rijst en kip)?"

 

Natuurlijk! Bij deze, komt ie!

 

Dit recept is voor ongeveer 4 personen. Maak 't gerust dubbel, na intrekken wordt dit gerecht alléén maar lekkerder.

 

  • - 4 tenen knoflook, gesnipperd
  • - 1 ui, gesnipperd, een rode ui is wat zoeter
  • - beetje kokosolie of olijfolie om in te bakken
  • - 4 kipfilets in reepjes of blokjes of kies voor kipkarbonaadjes zonder vel
  • - kerriepoeder naar smaak, ca. 3 volle theelepels (garam masala kan ook! Geeft een heel andere smaak, intenser, probeer uit wat jij lekkerder vindt)
  • - zout en peper naar smaak
  • - 1 bio groente bouillonblokje
  • - ca. 250 ml kokend water uit de waterkoker, al naar gelang de gewenste dikte

 

Meng de kip met de kerriepoeder en laat even intrekken, of laat een hele nacht intrekken.

Verhit de olie en bak de kip rondom aan, de kruiden bakken mee, voor een intensere smaak. Voeg na enkele minuten het water toe en het bouillonblokje.

Laat minimaal 30 minuten zachtjes pruttelen zonder deksel. Als het te dik wordt, voeg iets water toe. Of voeg iets kokosmelk toe voor weer een andere smaak.

 

Uiteraard laat deze kip kerrie zich ook uitstekend maken met:

- garnalen

- blokjes vis 

(neem dan minder water en laat veel korter koken)

- vegetarisch met bv. aardappel, zoete aardappel, bloemkool, broccoli, stukken aubergine, stukken courgette, stukken tomaat, doperwtjes erdoor en ga zo maar door!

 

Deel je met ons jouw favoriete kerrie-combi? Leuk!

 

Lieve groet,

Sandra

Lees 2390 keer Laatst aangepast op maandag, 17 februari 2014 12:38
Log in om reacties te plaatsen