dinsdag, 28 januari 2014 14:24

Curry VITAALstijl

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Deze curry is zeer smakelijk, snel, puur en gezond. Foto met dank aan Miranda!  

Deze week ontving ik de vraag van een deelneemster aan het 10 Weken programma naar VITAAL eten!  

 

Haar vraag was:

"Heb je nog meer recept ideeen??? Bijvoorbeeld een currygerecht?"

 

Dus ik beloofde haar een eenvoudig, gezond en snel currygerecht. Komt ie!

 

Kies het vlees, de vis, de tofu of tempeh, en/of de groentes waar jij curry van wilt maken.

Bijvoorbeeld:

- kipfiletblokjes of kipdrumsticks en stukken courgette en/of aubergine

- garnalen en roosjes broccoli

- blokjes visfilet en stukken tomaat

- blokjes tofu en blokjes paprika

- blokjes aardappel of zoete aardappel, roosjes bloemkool en kikkererwten

 

Dit slechts ter inspiratie. Alles kan!

 

Maak de verse tomatensaus volgens dit recept: De snelste verse tomatensaus.

 

Laat de basilicum weg en vervang (optioneel) door de steeltjes van verse koriander. Bewaar het bladgedeelte voor óver de curry straks. Voeg een blikje of pakje kokosmelk toe aan de blender, ca. 250 ml. Komt niet zo heel precies!

 

Doe wat olie in een koekepan of wok, bij voorkeur kokosolie, olijfolie of roomboter. Bak jouw vlees, vis (of wat jij hebt) kort aan. Voeg toe:

- een theelepel korianderpoeder (= ketoembar)

- een theelepel komijn poeder (= djinten)

- een theelepel gemberpoeder of twee eetlepels verse gember, gehakt

- een theelepel kurkuma (= geelwortel) (Is ook extra gezond, lees maar eens hier)

- een theelepel chilipoeder (optioneel en naar smaak en hitte)

Tip: ik verzamel al deze specerijen altijd vantevoren even in een klein bakje.

- na het aanbakken van de kruiden: een klein blikje tomatenpuree 

 

Bak dit geheel ongeveer 1 minuut en voeg dan jouw saus uit de blender toe. Laat pruttelen op een laag vuur, totdat jouw ingredienten de gewenste gaarheid hebben.

 

Tofu of tempeh / vis en garnalen zijn echt wel klaar in 10 minuten.

Kip houdt van minstens 30 minuten, maar een uur is lekkerder! Een dag van te voren maken is nóg lekkerder.

Aardappels ook minstens 30 minuten, zoete aardappels zijn veel sneller klaar. Voeg tomaten eventueel altijd pas de laatste 10 minuten toe. Speel hiermee en creeer jouw favoriete recepten!

 

Eet dit met wat gekookte rijst of mooi brood! Bestrooi de curry naar wens met gesneden verse koriander......Enjoy!

 

Laat je jouw favoriete combi's weten? Of plaats jij jouw recept op mijn facebookpagina? Misschien wel met foto!? Inspire others! Dank!

 

 

Lees 1899 keer Laatst aangepast op maandag, 17 februari 2014 12:46

4 reacties

  • Reactielink miranda woensdag, 12 februari 2014 16:52 Geplaatst door miranda

    Was lekker. Maar de nasi blijft favoriet! ;-)

    Rapporteren
  • Reactielink Nancy zaterdag, 08 februari 2014 14:30 Geplaatst door Nancy

    Hi Sandra,
    Vandaag de gezonde Curry gemaakt. Jouw tomatensaus had Ik al in de vriezer (met bloemkool).
    Behalve jouw ingrediënten nog toegevoegd knoflook, ongezoete kokosmelk en blikje kikkererwten (want we eten het zonder rijst of brood). Tussendoor geproefd en was heerlijk. Na een paar uur intrekken vast nog lekkerder.
    Bedankt Nancy

    Rapporteren
  • Reactielink Sandra Woldering woensdag, 29 januari 2014 08:57 Geplaatst door Sandra Woldering

    Graag gedaan Miranda! Ik hoor graag hoe je 'm vindt!
    Lieve groet,
    Sandra

    Rapporteren
  • Reactielink miranda dinsdag, 28 januari 2014 18:14 Geplaatst door miranda

    Bedankt, ga m gauw proberen!!!

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen