dinsdag, 14 januari 2014 14:53

Afvallen, not JUST about food.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De juiste voeding is uiteraard belangrijk! MAAR....afvallen is not JUST about food.






Wil jij enkele kilo's kwijt? Of misschien wel meer dan 10 kilo?

Of wil je vooral wat fitter en strakker in je velletje komen te zitten, los van de kilo's?



De juiste voeding is uiteraard belangrijk! Wellicht íets strenger als je wilt afvallen, maar daarna zeker in goede balans tussen gezond en af en toe loslaten. De beroemde 80/20 regel.



Wen jezelf aan onderstaande punten en je zult niet alleen kunnen afvallen, maar ook met gemak op gewicht blijven:

➜ suikervrij

➜ zoetstofvrij

➜ vrij van chemische toevoegingen

➜ vezelrijk

➜ gemaakt van volwaardige granen, fruit, groente, melkproducten, noten, zaden, vlees, vis, eieren

➜ goede vetten eten

➜ het liefst biologisch, zeker de dingen die je dagelijks eet

➜ vol, voller, volst met goede voedingsstoffen

➜ en lékker!



MAAR....wat ik al zeg in de titel. Afvallen is not JUST about food.



Er is een bepaalde lichamelijke en geestelijke balans nodig om rust in je lijf te hebben. Je lijf heeft letterlijk een negatieve invloed door lichamelijke of geestelijke stress. Dus beweging is goed! Maar te veel beweging geeft stress.

Af en toe een spannende uitdaging is goed! Maar teveel spanning geeft stress.

Te kort slaap geeft stress.

Te weinig ontspanning geeft stress.



Als je eenmaal op gewicht bent en je lijf is met voeding in balans, zal een eenvoudig beweegpatroon van wat wandelen en regelmatig de fiets en de trap naar verwachting voldoende zijn je gewicht „op peil” te houden.



Als je wilt afvallen is wat extra beweging vaak nodig. Maar héél hard sporten zal averechts werken.



Voldoende ontspanning en voldoende slaap zijn zéer belangrijk als je wilt afvallen en lichamelijk in balans komen. Dit om te zorgen dat de hormonen die te maken hebben met de eetlust niet verstoord zullen raken.



Ga na wát voor jou ontspanning is. Verzin minimaal 5 verschillende dingen.

En probeer er iedere dag 1 te plannen.



Probeer een week lang het laatste uur voordat je naar bed gaat geen tv meer te kijken. Die lichtprikkel kan je erg wakker houden. Ook geen telefoon of ipad of iets dergelijks meer gebruiken. Dit geeft ook een sterke lichtprikkel. Let hier vooral ook bij kinderen op. De hersenen blijven te actief om in slaap te kunnen vallen.



Neem een bad, of ga lang douchen. Smeer jezelf misschien wel helemaal in met een lotion. Verwen momentje zeg maar...of doe iets anders wat voor jou een verwennerij is. Een goeie vrijpartij kan dat ook zijn!



Lees een boek of blad. Ga jij normaal om 11 uur naar bed? Ga dan eens om 10 uur naar bed en ga een uur lezen.



Het kan een groot verschil maken! Probeer uit wat voor jou werkt. De aanhouder wint en je zult inslapen als een roos.



Laat je ons hieronder of op facebook weten wat jouw ideale ontspan- of inslaaptip is!



Lieve groet,

Sandra





 

 

Lees 2055 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:24
Log in om reacties te plaatsen