maandag, 16 december 2013 13:51

Het verschil tussen meditatie en mindfulness.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Wat kies ik? Een meditatiecursus of een mindfulnesscursus?




Twee weken geleden schreef ik het artikel:

Mediteren, begin vandaag! En 10 voordelen.



En al vrij snel kreeg ik de vraag van een dame:

Wat is eigenlijk het verschil tussen meditatie en mindfulness? En wat kies ik? Een meditatiecursus of een mindfulnesscursus? Wat past er bij mij?


Daarop is zeker geen eenduidig antwoord op te geven. Maar ik zal je toch proberen een uitleg te geven wat het verschil is. Daarbuiten hangt “de klik” met een cursus ook vooral samen met “de klik” met de docent of trainer. Vraag altijd even of je een proefles kunt doen. Of een intake gesprek via telefoon of skype, zodat je elkaar even kunt proeven en aanvoelen. Dat is in mijn ogen vele malen belangrijker dan de keuze tussen een cursus met de naam Meditatie of de naam Mindfulness.

Mindfulness is modern en ‘hot’. Meditatie komt vooral voort uit de boedhistische traditie.


De bedenker van mindfulness is Jon Kabat-Zin, hij heeft een achtergrond in het boeddhisme.



Jon Kabat-Zin heeft de mindfulness bedacht voor onze moderne tijd, een tijd waarin veel mensen last hebben van stress, somberheid en depressies.


Jon Kabat-Zin heeft twee soorten mindfulness ontworpen.


MBSR (Mindfulness-based stress reduction):

In een officiele 8 weekse mindfulnesstraining leer je op een andere manier denken over stressvolle gebeurtenissen, waardoor je deze beter kunt handelen.


MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy):

In een officiele 8 weekse mindfulnesstraining leer je, via een aan cognitieve therapie gerelateerde vorm van mindfulnesstraining, om anders om te gaan met sombere gedachtes en nare situaties. In volle aandacht. Dit is zeer geschikt voor o.a. mensen die kampen met een terugkerende depressie.



Meditatie komt van origine uit het boeddhisme en is bedoeld als een spiritueel pad met als einddoel de verlichting. Dit is uiteraard zeer kort uitgelegd en omvat veel meer.

Meditatie in de praktijk is niets meer en minder dan met je aandacht naar binnen keren en bijvoorbeeld je richten op je ademhaling. Dit kan zittend, staand, liggend, lopend, wachtend etcetera.


Een van de “tools” die wordt gebruikt in de mindfulness is meditatie. Daarnaast wordt in mindfulness vaker met lichamelijke spanningen gewerkt. Bijvoorbeeld met een bodyscan, waarbij je met je aandacht alle delen van je lichaam langsloopt. Waardoor je één voor één je spieren zult ontspannen.


Voor de moderne mens is je richten op je lichaam een goede manier om uit je hoofd te komen. Een oefening, die als je jezelf daar vertrouwd mee maakt, je in een korte tijd helpt om te ontspannen en spanning en stress direct te laten zakken.


In de praktijk zou een meditatie cursus en een mindfulness cursus weleens héél erg op elkaar kunnen lijken, is mijn ervaring. Uiteraard geheel afhankelijk van de trainer.


Zowel meditatie en mindfulness helpen je om heel praktisch in het hier en nu te komen met je gedachten. Wat je weer helpt om minder te piekeren over verleden of toekomst.


Zowel meditatie en mindfulness hebben direct invloed op je, zodra je begint. Én regelmatige oefening verdiept je aandacht en zorgt dat je het in korte tijd, waar je ook bent, kunt gebruiken.

Zowel een meditatiecursus en een mindfulnesscursus is een waardevolle investering voor de rest van je leven! En ook voor onrustige kinderen blijkt het een topidee.


Ben je geïnteresseerd? Zoek wat er bij jou in de buurt is en bel 1 à 3 trainers. Kies dan op je gevoel.

Heb jij ervaring met óf een meditatie cursus óf een mindfulness cursus? Wil je het hieronder laten weten? Wil je iemand aanbevelen, graag! Vertel er altijd bij in welke plaats dit is ajb. Dank!


Ik wens je ontzettend veel plezier en een fijne reis!



Lieve groet,

Sandra




      

Lees 2947 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 augustus 2014 13:37
Log in om reacties te plaatsen