dinsdag, 12 november 2013 12:59

Tips om een herfstdip te voorkomen. Deel 1 VITAAL eten!

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Het is volop herfst. De klok is verzet. Het is veel langer donker. Het regent, waait, stormt. Zelfs de zwaarste storm sinds 1976 kwam voorbij dit jaar. Brrrrr.

Jij bent niet de enige persoon die hier een beetje van in een dip kan raken. Moedeloos gevoel, ongezellig donker. Koud, meer kleren aan je lijf, bah.




Vandaag en de komende twee weken wil ik je tips geven om deze dip te voorkomen, of te overkomen.

Vandaag tips om een herfstdip te voorkomen. Deel 1 VITAAL eten!




Komende twee weken:

Tips om een herfstdip te voorkomen. Deel 2 VITAAL denken!

Tips om een herfstdip te voorkomen. Deel 3 VITAAL doen!




Een belangrijke oorzaak van een herfst- en winterdip is dat de aanwezigheid van minder licht, zorgt dat je serotonine level daalt.

Serotonine is een belangrijk stofje om je mood te bepalen. Ook doet serotonine iets met je hongergevoel en een algemeen gevoel van hoe je in je lijf zit.


Serotonine stijgt naarmate je meer daglicht krijgt. Dus de herfst en de winter doen geen goed voor jouw chemische goed-gevoel-stofje.


Serotonine wordt beïnvloed door meerdere factoren, niet alleen door voedsel. Ook door beweging, voldoende slaap en ontspanning.


Vandaag geen ik je de tips op voedingsgebied. Komende twee weken de volgende twee delen!


➜ Vermijd te veel cafeïne. Cafeïne onderdrukt serotonine. Dus geniet van een kopje koffie, maar stop bij 1 of 2 kopjes per dag. Vermijd cola en energydrinks (om véél meer redenen dan alleen deze). 


➜ Eet iedere dag wat fél gekleurde groente. Rood, oranje, geel! Bijvoorbeeld pompoen, paprika's, bieten, rode kool, radijs, tomaten, rode ui, wortels en zoete aardappels.


➜ Zorg dat je bij iedere maaltijd wat eiwitten nuttigt. Deze zullen je langer gevuld houden, nu je hongergevoel groter kan zijn. Kies voor eiwitten die bij jou passen en die je goed verdraagt. Bijvoorbeeld vlees, vis, ei, yoghurt, bonen, kaas, noten en zaden.

 

➜ Eet daarnaast vooral waar je behoefte aan hebt.

 

Het is zeer 'natuurlijk' dat je minder trek hebt in koud eten, zoals salades en groene smoothies. Geen trek in? Neem ze dan ook niet. Daar doe je je spijsvertering een plezier mee.

Het is daarentegen 'natuurlijk' om meer behoefte te hebben aan warmer en zwaarder eten. Bijvoorbeeld soepen, stoofpotten, stamppotten, pittige specerijen, spekjes. Geef daar ook gerust aan toe. Maak er een uitdaging van om het receptenboek in je hoofd uit te breiden met gezonde verwarmende maaltijden! En blijf je maaltijden vullen met ruimschoots groentes!


Ik wens je een vitale herfst! En experimenteer er gerust op los met alle prachtige herfstgroentes die er nu zijn.

 

 

Zie ook:

 

Lijst met groentes die goed verkrijgbaar zijn in de herfst.

Pompoensoep.

Kitchari - verwarmende rijstschotel.

Quinoa stoofpot.

Herfstgroente uit de oven.

 

 

Laat je hieronder jouw herfst-voeding-tip of -recept achter? Leuk! Samen weten we meer!

Lieve groet,

Sandra!

Lees 2941 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 november 2013 13:17
Log in om reacties te plaatsen