dinsdag, 05 november 2013 15:26

7 Tips: Vliegen, jetlag, tijdsverschil en voedsel.

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Wat eet ik vóór en tijdens een vliegreis en hoe voorkom ik een verstoord eetpatroon door het tijdsverschil?

Een aantal weken gelden ontving ik de volgende vraag van Kelly:

Na een lange vlucht van 14 uur landde we vanmiddag op Schiphol. Aangezien de jetlag en het wel-en-niet honger gevoel, vroeg ik me af wat op het moment van een jetlag (Amerikaanse tijd is 5 uur 's ochtends en in NL opeens 2 uur 's middags) nou het beste kunt eten. Wel honger hebben, maar ook weer niet, raar gevoel in je maag. Ik zou het interessant vinden om eens te weten wat je in zo'n situatie het beste kunt eten. Licht eten? Of juist iets stevigers zodat het je gelijk vult en de komende uren van je honger gevoel af bent. En zijn er nog bepaalde producten die weer een beetje balans brengen in je verstoorde lichaam en eetpatroon?




Ik denk dat iedereen die wel eens vliegt dit wel herkent. En zeker als het langere vluchten zijn die gepaard gaan met tijdsverschil. Voor sommige mensen valt dit allemaal wel mee, en hebben zij er niet zo een last van. Maar voor andere mensen kan het de eerste dagen van een vakantie, of de eerste dagen van de thuiskomst aardig verpesten! Diarree of juist verstopping is veelvoorkomend.


Ons lijf houdt van enige regelmaat van eten. In de nacht is onze spijsvertering in slaap en zijn er weer andere processen in ons lichaam belangrijk. Door tijdsverschil is je lichaam even helemaal van slag. Als het donker verwacht, is het ineens licht. En als een spijsverteringsstelsel slaapt, krijgt het ineens eten voor zijn kiezen! Dat je lichaam hier met enig protest op reageert is niet zo verwonderlijk.


Daarnaast weet je ook wat vliegen, opstijgen en landen doet met een waterflesje. Ken je dat? Zo een flesje wat helemaal inkrimpt in de lucht? Dit gebeurt ook met de lucht in jouw darmen. De lucht krimpt als je opstijgt en dat blijft zo gedurende de vlucht, er komt minder druk in je darmen. Daarom hoef je in de lucht ook bijna nooit te poepen (laten we het beestje gewoon bij de naam noemen). Daarentegen....als je geland bent, en de lucht in jouw darmen heeft dus weer zijn oorspronkelijk volume aangenomen....kan het weleens zijn dat je direct naar het toilet moet om te po....



Tip 1

Vermijd alle drankjes met koolzuur in de uren vóór je vlucht én tijdens je vlucht! Deze zullen veel lucht in je spijsverteringsstelsel brengen. En hoe meer lucht, hoe meer last.


Tip 2

Vermijd alcohol in de uren vóór je vlucht én tijdens je vlucht. Alcohol onttrekt vocht aan je lijf. En in een vliegtuig droog je juist sneller uit door de zware airco. Kies voor ruim water, thee en een enkel kopje koffie als je dat lekker vindt.


Tip 3

Vermijd voedsel waarvan jij weet dat je er “lucht” van krijgt in de uren vóór je vlucht én tijdens je vlucht. Denk aan patat, wit brood en alle aanverwanten artikelen. Zoals croissants, zoete broodjes, krentenbollen etc. Maar denk ook aan bonen, uien en koolsoorten. Ook van kauwgum kauwen krijg je meer lucht binnen.


Tip 4

Vermijd fruit waarvan je weet dat je er last van kunt krijgen in de uren vóór je vlucht én tijdens je vlucht. Denk aan te rauw fruit. Overrijpe bananen. En ook van appels krijgen veel mensen een opgeblazen buik. Niet doen als je gaat vliegen.


Tip 5

Als je geland bent, dan is het verstandig om nog heel even te onthouden, hoe laat het is voor je lijf. Is het “nacht” voor je lichaam, stel eten dan nog even uit indien mogelijk! Zodra het “ochtend” is voor je lichaam, kun je gerust weer een maaltijd nuttigen waar je trek in hebt. Zo belast je je spijsvertering niet overbodig veel. Stap daarna over op een normaal patroon voor het land waar je aangekomen bent.

Kun je echt niet wachten met wat eten? Al is het “nacht” voor je lijf. Kies dan voor zo licht mogelijk verteerbaar eten. En eet zo min mogelijk, om je ergste honger te stillen.


Tip 6

De producten die zo veel mogelijk balans brengen in je verstoorde lichaam en eetpatroon, zijn producten waarvan je weet dat jij ze goed verdraagt. Voor veel mensen bijvoorbeeld vers fruit, een salade, een stukje gegrild vlees of vis. Luister naar je lijf. Waar heeft het zin in? En blijf je van slag? Dan kun je er ook voor kiezen om circa 4 uur niets te eten. Even je spijsvertering rust te geven en alleen water of thee te drinken. En het dan nog eens te proberen.


Tip 7

Vermijd knoflook alvorens je gaat vliegen als je je medepassagiers een plezier wilt doen! :-)




Als je deze tips opvolgt is de kans op een rare maag en een verstoord lichaam en eetpatroon het kleinst. Heb jij extra tips? Laat ze hieronder alsjeblieft weten aan ons! Ik wens je fijne vluchten!




Lieve groet,

Sandra

Lees 11568 keer Laatst aangepast op dinsdag, 05 november 2013 16:30

2 reacties

  • Reactielink Sandra Woldering woensdag, 06 november 2013 08:41 Geplaatst door Sandra Woldering

    Graag gedaan, Kelly. Fijn dat je al gemerkt had dat koolzuurhoudende drankjes nietfijn zijn tijdens het vliegen. Veel succes de volgende vakantie! Lieve groet, Sandra.

    Rapporteren
  • Reactielink Kelly Opdam woensdag, 06 november 2013 06:22 Geplaatst door Kelly Opdam

    Met deze tips worden de eerste dagen van een vakantie/thuis komst vast een stuk fijner! De koolzuur houdende drankjes had ik al gemerkt met de heen vlucht en nam ze de terugvlucht juist niet, wat een verschil alleen dat al. Hartstikke bedankt!

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen