dinsdag, 01 oktober 2013 08:37

Quinoa ontbijt; zoete roerbak

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Snel en gezond ontbijt. Vele variaties mogelijk!






Quinoa is geen graan, maar een eiwitrijk zaad. Quinoa heeft een bijna perfecte plantaardige eiwitsamenstelling voor ons als mens en is rijk aan vitaminen en mineralen. Er is rode en witte quinoa te koop. Witte quinoa is al heel gezond. Rode quinoa nóg iets gezonder door het rode vliesje, dat nog meer vitaminen en mineralen bevat. De rode quinoa blijft iets steviger en smaakt iets meer nootachtig, dan de witte quinoa. Kies wat je lekker vindt!

Quinoa zaden bevatten van nature een saponinelaag aan de buitenkant. Saponine is een soort zeeplaagje. Men vermoedt dat de plant saponinen produceert als bescherming tegen insectenvraat en groei van bacteriën en schimmels (Wikipedia). Het verdient daarom de aanbeveling quinoa zaden voor gebruik te wassen, om zo eventuele maagirritaties te voorkomen.




Veel mensen vinden quinoa lekker, kinderen ook! Goede redenen om het zekers eens te proberen! Bij de recepten vind je meerdere quinoa recepten.




Quinoa heeft een zeer eenvoudige bereidingswijze. 

Je doet in een pan (voor 2 personen)

1 koffiekop quinoa + 2 koffiekoppen water.




Je brengt dit aan de kook, en kookt het 12 minuten. Laat daarna nog 10 minuten met de deksel dicht staan.




Kook extra als je de volgende dag een ontbijt met quinoa wilt maken.




Snijd een appel in stukjes en bak in wat kokosolie in de koekenpan, samen met wat kaneel.




Als de appel zachter wordt, voeg dan toe:

 

✚ een grote schep gekookte quinoa toe

 

✚ een handje gehakte amandelen.

 

Warm goed door en eet smakelijk!





Varieer naar hartelust met ander fruit en andere noten!


 


Have fun en eet smakelijk! Dit ontbijt zal je goed vullen en volop energie geven!



Laat hieronder jouw favoriete combi weten aan ons!

Lees 2514 keer Laatst aangepast op dinsdag, 26 november 2013 09:25
Log in om reacties te plaatsen