dinsdag, 01 oktober 2013 08:15

Quinoa ontbijt pap

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Dit gezonde én lekkere ontbijt zal je goed vullen en volop energie geven!






Quinoa is geen graan, maar een eiwitrijk zaad. Quinoa heeft een bijna perfecte plantaardige eiwitsamenstelling voor ons als mens en is rijk aan vitaminen en mineralen. Er is rode en witte quinoa te koop. Witte quinoa is al heel gezond. Rode quinoa nóg iets gezonder door het rode vliesje, dat nog meer vitaminen en mineralen bevat. De rode quinoa blijft iets steviger en smaakt iets meer nootachtig, dan de witte quinoa. Kies wat je lekker vindt!

Quinoa zaden bevatten van nature een saponinelaag aan de buitenkant. Saponine is een soort zeeplaagje. Men vermoedt dat de plant saponinen produceert als bescherming tegen insectenvraat en groei van bacteriën en schimmels (Wikipedia). Het verdient daarom de aanbeveling quinoa zaden voor gebruik te wassen, om zo eventuele maagirritaties te voorkomen.




Veel mensen vinden quinoa lekker, kinderen ook! Goede redenen om het zekers eens te proberen! Bij de recepten vind je meerdere quinoa recepten.




Quinoa heeft een zeer eenvoudige bereidingswijze.

Je doet in een pan (voor 2 personen)

1 koffiekop quinoa + 2 koffiekoppen water.




Je brengt dit aan de kook, en kookt het 12 minuten. Laat daarna nog 10 minuten met de deksel dicht staan.




Kook extra als je de volgende dag een ontbijt met quinoa wilt maken.



Doe een grote schep quinoa (naar wens) in een steelpan.

Voeg toe:

✚ Stukjes walnoot

✚ Handje gesneden gedroogde abrikozen

✚ Scheut kokosmelk

✚ Eetlepel lijnzaad.





Even licht verwarmen en eet smakelijk!




Varieer naar hartelust met:

➜ andere noten

➜ ander gedroogd fruit of rozijnen

➜ gewone melk, rijstmelk, havermelk of iets dergelijks

➜ chiazaad, sesamzaad, zonnebloempitten, meloenpitten, gojibessen etc.

 




Have fun en eet smakelijk! Dit ontbijt zal je goed vullen en volop energie geven!

 

Laat hieronder jouw favoriete combi weten aan ons!

Lees 3258 keer Laatst aangepast op dinsdag, 26 november 2013 09:25

2 reacties

  • Reactielink Sandra Woldering woensdag, 02 oktober 2013 08:19 Geplaatst door Sandra Woldering

    Anette, wat een leuk tip! Dank je wel.

    Rapporteren
  • Reactielink Anette woensdag, 02 oktober 2013 07:20 Geplaatst door Anette

    Ik maak ook weleens een wrap van quinoa meel:
    Beetje meel, een eitje, stukje broccoli of spinazie (of any groentje) en evt. Stukje ui en knoflook, peper en zout in de blender. Op een ronde bakplaat 10 min (even checken, afh. vd dikte) in de oven, laten afkoelen en lekker vullen met wat je wil! Of als pizza bodem gebruiken, ook heel lekker !

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen