dinsdag, 24 september 2013 09:27

VITAAL eten rondom de menstruatiecyclus, tips!

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Wat kun jij zelf eten en drinken of doen (en laten) om de periode rondom jouw menstruatie zo prettig mogelijk te laten verlopen?

Als jij een vrouw bent hoef ik jou niet uit te leggen dat je rond de menstruatieperiode extra gevoelig bent. Je ervaart daarnaast misschien ook stress, vermoeidheid en een opgeblazen gevoel. Het is ook mogelijk dat je je agressief voelt. 



Toch verschilt dit per vrouw enorm! En het kan zelfs per dag verschillen.


De klachten die je vóór je menstruatie ervaart, worden ook wel PMS genoemd. Premenstrueel Syndroom. Bijna iedere vrouw heeft iedere maand wel één of meerdere symptomen hiervan.



Ook je trek in bepaald eten kan rond die dagen sterk veranderen. Toch is het aan te raden bepaalde dingen niet te eten en bepaalde dingen juíst wél te eten. Om ervoor te zorgen dat:

  • Jij zo rustig en sterk mogelijk in je schoenen kunt blijven staan.
  • Je minder stress ervaart.
  • Je geen stress toevoegt door je voeding.
  • Een goed gevoel blijft behouden.
  • Zo min mogelijk kans hebt op hoofdpijn (en voor sommigen zelfs migraine).
  • Je zo kalm en alert mogelijk kunt blijven.

 


Te vermijden eten en drinken:


1 Cafeïne, alcohol en (te veel) zout, gedurende de dagen vóór en tijdens je menstruatie. Deze middelen zorgen voor sterkere krampen en verergeren PMS klachten.

2 Suiker. Suiker gaat aan de swing met jouw bloedsuikerspiegel en zal daarom moodswings een extra sterke stimulans geven. En dat is wat je niet wilt. Daarnaast zorgt suiker voor extra vocht vasthouden. Wat ook kan zorgen voor hoofdpijn en/of migraine.

3 Grote zware maaltijden. Eet liever 6 kleinere maaltijden om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.



Juist wel eten en drinken:


1 Eet groente en fruit rijk aan vitamine C. Dit schijnt PMS klachten te verminderen.

2 Drink ruim voldoende water. Dit zal je opgeblazen gevoel verminderen.

3 Eet voeding rijk aan magnesium (zoals spinazie en volle granen) en voeding rijk aan goede vetten (zoals zalm, sardines, noten) om je goede voedingsstoffen te geven die je zenuwstelsel zullen helpen kalmeren.



En nog 5 andere tips om je goede gevoel zoveel mogelijk te behouden rondom je menstruatie:


1 Probeer je terug te trekken waar mogelijk, alleen en in rust. Lukt dat niet? Probeer je dan te omringen met positieve mensen.


2 Neem iedere dag even de tijd om te ontspannen. Ook als dit maar 10 minuten kan zijn. Neem een bad. Luister met je ogen dicht naar een mooi stuk muziek. Doe wat lichte yogaoefeningen in stilte.


3 Als er een situatie is die jou veel stress geeft, probeer die dan voor enkele dagen te mijden. Moet je een belangrijke beslissing nemen? Probeer die beslissing voor je uit te schuiven naar een later tijdstip. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk. Probeer dan zoveel mogelijk te accepteren dat er IS wat er IS.



4 Wandel iedere dag ongeveer 30 minuten. Op een rustig tempo waar je hartslag nauwelijks van zal stijgen. Dit vermindert stressgevoel en zorgt voor een rustige en goede circulatie in je lichaam.


5 Neem alle tijd om te slapen die je pakken kunt! Ga eerder naar bed, neem een magazine of een boek mee. En zodra je gaat gapen....doe het licht uit, rust en slaap.


6 Voel je je nog steeds WAARDELOOS? Accepteer het, en weet dat het binnen 1 à 3 dagen weer héél anders is. Vertel het aan de geliefden om je heen. Vraag om wat extra steun en begrip. Lach erom. Maak er grapjes over, huil....doe wat nodig is om voor jou de spanning er een beetje af te halen.

Start vandaag!  

Schrijf je in voor de GRATIS 8-daagse mini-cursus VITAAL ontbijten.



Ik wens je alle succes!

 

Voeding is een manier om je menstruatie of PMS klachten te beinvloeden. Ben je benieuwd naar andere tips dan voedingstips? Wil je weten wat er nog meer speelt dan het fysieke? Volg dan Arianne van den Berg-Jonkers:

Facebookpagina Bewust van de menstruatiecyclus: https://www.facebook.com/menstruatiecyclus
Twitter: https://twitter.com/menstruaticoach

Informatieve website: www.013coaching.nl

 

En laat je in een reactie hieronder weten aan Arianne en mij wat jouw grootste uitdaging is rondom jouw menstruatie? We geven je antwoord, of we schrijven er een artikel over voor jou!

Lees 2826 keer Laatst aangepast op woensdag, 25 september 2013 08:50

2 reacties

  • Reactielink Sandra Woldering donderdag, 26 september 2013 12:53 Geplaatst door Sandra Woldering

    Dank voor je reactie Karin! Ik wens je succes en laat nog eens weten of het iets voor je zal veranderen.
    Lieve groet,
    Sandra

    Rapporteren
  • Reactielink karin bezuijen donderdag, 26 september 2013 06:06 Geplaatst door karin bezuijen

    Bedankt voor je tips rondom de menstruatie. Ik ga hier zeker wat mee doen. Heb me nooit gerealiseerd dat je voeding hierbij kan helpen . Karin

    Rapporteren
Log in om reacties te plaatsen